”Alle veje fører til Rom”, siger et gammelt ordsprog.
Det er ikke alle veje, der fører til Afrika - jordens andenstørste kontinent, men der er flere veje at vælge imellem, når man skal de omkring 8.000 km fra Danmark og ned til savannen med de vilde dyr og de farvestrålende fugle.
Afstanden varierer selvfølgelig afhængig af, om man sigter mod det østlige Afrika eller man vil helt ned til det sydlige Afrika. Derfor vil tiden, det tager at rejse fra Danmark til destinationen i Afrika også variere. Det samme kan antallet af mellemlandinger alt efter, hvor du starter rejsen fra og hvor rejsen går hen.
To ting er imidlertid sikkert. For det første er der for tiden ingen direkte forbindelse fra Danmark til Afrika. For det andet er det væsentlig hurtigere i dag, end da Karen Blixen i 1913 startede ud på sin rejse mod Kenya. Dengang tog alene sejlturen fra Napoli i Italien til Mombasa i Kenya 17 dage.
I denne klumme vil vi kigge nærmere på, hvordan en typisk rejsedag mod Afrika kan foregå.
Fra dansk lufthavn rejser man via flyskifte til destinationen i Afrika. Som udgangspunkt kan afrejsen starte fra en større dansk lufthavn. Da jeg er bosiddende på Sjælland, starter jeg altid ud fra lufthavnen i Kastrup. Nogle gange sammen med medrejsende, andre gange har jeg først mødtes med medrejsende i en europæisk lufthavn.
Når jeg vælger rejserute, kigger jeg både på afrejsetidspunkt og ankomsttidspunkt på dagen samt på samlet rejsetid og pris i forhold til de muligheder der er.
Vil jeg gerne være fremme i Afrika om morgenen, og komme i gang med safarirejsen?
Vil jeg gerne være fremme i Afrika eftermiddag/ aften og så tage en overnatning, hvor jeg er mere udhvilet, når jeg skal i gang med safaridelen af rejsen?
Dér kan man have forskellige ønsker og behov.
Ud fra en vurdering af ovennævnte har jeg prøvet disse rejseruter:
København- London- Johannesburg i Sydafrika
København- Amsterdam- Johannesburg i Sydafrika
København- Amsterdam- Nairobi i Kenya
København- Paris- Nairobi i Kenya
København- Amsterdam- Kilimanjaro i Tanzania
København- Zürich- Dar es Salaam i Tanzania
Endvidere er København- Doha- Nairobi i Kenya på tegnebrættet.
I de første eksempler består turen af en kortere første del og en længere anden del, mens man i det sidste eksempel deler rejsen op i to næsten lige store dele.
Lad os kigge nærmere på en konkret rejserute fra København til Nairobi i Kenya via Paris.
København-Paris
Flyvningen fra Danmark til europæisk lufthavn tager 1- 2 timer afhængig af, hvilken lufthavn man bruger til flyskifte. Man flyver typisk med maskiner, der har plads til ca. 150 passagerer. Der serveres måske kaffe/te eller vand med en lille snack, fx kage eller en lille sandwich.
Måske tænker du nu, hvordan får jeg dog tiden til at gå undervejs?
Forventningens glæde er altid stor før en safarirejse – drømmerejsen – og den skal man selvfølgelig dele med sine medrejsende. Derfor sidder jeg og sludrer noget af tiden.
Selv skriver jeg altid dagbog på mine safarirejser, så jeg bagefter kan fastholde alle de mange indtryk, som jeg får på rejsen.
Jeg begynder derfor at gøre de første notater. Jeg skriver lidt om, hvordan indtjekningen er gået, om rejseplanens tidspunkter holder, om vejret og lidt om den maskine jeg skal flyve med.
Evt. bladrer jeg i det magasin, som står i stoleryggen foran mig. På den måde går tiden hurtigt inden flyskiftet i Paris.
Paris-Nairobi
Uanset hvilken europæisk lufthavn man skal skifte i, om det er London, Amsterdam eller Paris, så er de alle væsentlig større end fx lufthavnen i København.
Derudover er lufthavnene opbygget forskelligt. I Amsterdam hænger det hele sammen, og man kommer fra den ene terminal til den anden via lange rullende fortove. I Paris er der en kombination af lange gange og busser, der transporterer de rejsende mellem de forskellige terminaler. I London foregår noget af transporten mellem terminalerne med tog.
Uanset hvilken lufthavn du skal skifte i, er der masser af butikker med fristende tilbud og masser af muligheder for at få stillet eventuel tørst og sult i ventetiden, inden man skal ombord i næste fly. Uanset lufthavn skal man imidlertid altid være opmærksom på, at boarding påbegyndes i god tid inden afgang på de oversøiske flyvninger.
Det hænger sammen med, at der på disse flyvninger anvendes væsentlig større fly end på den europæiske flyvning. Skal man fx flyve med en maskine der kan tage 250- 350 passagerer med, tager det noget længere tid at få alle ombord og gøre klar til afgang. Ofte er der også ekstra kontroller inden boarding påbegyndes.
Når man starter ud fra Paris, ligger der ca. 6.600 km’s flyvning foran én (ca. 8½ time). Man er lige påbegyndt sin første rejse til Afrika og tænker, ”hvordan skal jeg nogensinde få over 8 timer til at gå i dette flysæde?”
Lige pludselig kommer den stadig smilende stewardesse forbi og tjekker, at man har spændt sikkerhedsbæltet og rettet stoleryggen op, fordi man er under indflyvning til Nairobi.
Undervejs er der mulighed for at tage en lille lur eller lade sig underholde af radio, spil, film og anden underholdning fra skærmen i stoleryggen foran. Man kan også løbende følge med i flyvehøjde, hastighed, udendørs temperatur, rute etc.
Dertil kommer alle de mange ”afbrydelser” undervejs:
• Uddeling af fugtige klude for opfriskning
• Indsamling af brugte klude
• Uddeling af drikkevarer og snacks
• Indsamling af affald
• Frokostservering med drikkevarer
• Indsamling af affald
• Uddeling af drikkevarer
• Uddeling af let måltid og drikkevarer
• Indsamling af affald
• Uddeling af diverse blanketter til visa mv.
• Indsamling af brugte høretelefoner
• Klargøring for landing
Det var de godt 8 timer. Du er kommet til Afrika.
Når flyet har sat sine mange hjul på asfalten igen, skal man have klaret indrejseformaliteterne og udleveret bagagen. Derefter er man klar til at møde sin chauffør/guide, der står klar som velkomstkomité i eller udenfor ankomsthallen.
Afhængig af det valgte ankomsttidspunkt går turen nu hen til et hotel for afslapning og overnatning eller man starter ud på sin safaritur.
video
Udover rejsedagen fra Danmark frem til destinationen i Afrika, vil en safarirejse typisk indeholde rejsedage på selve destinationen. Det er, når man flytter sig fra ét område til ét andet. I stedet for ”Rejsedage” kan man kalde dem ”Farvel og goddag dage”.
Det er de dage, hvor man står op og pakker tasken, inden man går hen og spiser morgenmad, og efter morgenmaden er det tid til at sige farvel. Man genser så sin taske ude ved bilen, som pakkes inden man drager videre til næste område, hvor man siger goddag til sin nye indkvartering.
Kørslen fra A til B giver et fint indblik i landskaber, markeder, kultur m.m.
Det er på disse dage, at man oplever knallerter med en chauffør og 4 passagerer siddende bagved hinanden, en cykel læsset med trækul eller græs, okse- eller æselkærren tungt lastet med mælkejunger eller vanddunke, boderne langs vejen med frugt og grønt, de farvestrålende halvfærdige huse eller den lille dreng der vogter får, geder og kvæg i vejsiden.
Disse dage er primært transportdage, men giver også mulighed for store dyreoplevelser på vej til og fra den lodge, hvor man skal bo.
Specielt i starten og i slutningen af dagen vil transportdagene ofte komme til at smage af safaridage, idet man med valg af indkvartering tæt på dyrene kommer til at opleve mange vilde dyr på kørslen til og fra campen/lodgen.
Afrika - klar til safari
En lang rejse er slut. Du har sat din fod på afrikansk jord.
Specielt første gang man rejser til Afrika, synes man, at rejsedagen er en lang dag. Man er lidt mør, ikke mindst på grund af de mange indtryk man har fået undervejs, ventetid osv.
Mest af alt trænger man til en god nats søvn. Det er med en vis spænding, man lægger hovedet på puden. Hvad venter der af oplevelser forude?
Du slår atter øjnene op efter nogle timers søvn. Nu er du klar til at opleve de vilde dyr. Foran dig venter safaridagene. Det kan du læse om i min næste klumme.
På gensyn.