”Desværre er min søn Mads – og normale rejsepartner – forhindret i at deltage i denne tur, da han er optaget af sine studier. I stedet har jeg denne gang følgeskab af min bror, som aldrig har været på Karen Blixen Camp i Kenya, aldrig har siddet i en åben safaribil og aldrig har kørt off-road. Er spændt på hvad han siger til nærkontakten med de vilde dyr, hvor man næsten kan røre dem, hvis man rækker armen ud? Det har vi nu absolut ikke tænkt os at afprøve.”
Udrejse
”For første gang i lang tid går turen sydover via Amsterdam med KLM. En relativ kort første etape på 1t og 25 min, flyskifte og så en noget længere anden etape på 8t og 10 min. Har tilkøbt lidt ekstra benplads, så vi sidder lidt mere komfortabelt. Tænker at noget af den manglende søvn skal indhentes undervejs. Vi har været tidligt oppe.”
”Oplevede for første gang at blive bedt om IKKE at spænde sikkerhedsbæltet efter ombordstigning, fordi de stadig var i gang med at tanke brændstof.”
”Med 20 minutters forsinkelse trillede vi ud fra gaten – A12 – og flyets store motorer spandt velfornøjet som en tilfreds huskat, da flyet kort efter løftede sig op fra jorden og i bogstavelig forstand satte næsen i sky.”
”Flyvetiden i dag er annonceret til kun at være én time og hvis det holder, indhenter vi forsinkelsen og har stadig 2 timer til transit i Amsterdam.”
”De fleste omkring mig sidder i halvmørket og ser film, mens enkelte andre sidder og følger med i flyveturen på infoskærmen i stoleryggen foran. Endelig er der dem, der har sovet hele vejen, nogen endda med et tæppe trukket op over hovedet.
Nå, nu er freden forbi. Personalet er påbegyndt en ny omgang servering. En dejlig varm pizza-slide og noget koldt at drikke.”
Fra Nairobi til savannen
”Stod op og tog et bad til at blive frisk på, inden vi gik til morgenmad. Chaufføren stod klar til aftalt tid til at køre os til den lille lokale lufthavn Wilson, hvorfra vi skulle flyve til savannen. På den lille køretur der tager en ½ times tid, får man lige snuset til det lokale byliv og den tætte morgentrafik. En farverig cocktail af gående, cykler, biler, motorcykler, lastbiler og busser suppleret med hunde, et par bavianer og nogle køer.”
I campen og på savannen
”Tilbage på campen kl. 13 var det tid til at skifte til korte bukser. Noget af et skifte, man begynder om morgenen med lange bukser, flere lag trøjer, jakke og vanter.
Tilsvarende begynder man i sommertøj om eftermiddagen, men det er en god ide at medbringe både en trøje og en vindtæt jakke. Jo, Afrika er i den grad kontrasternes land og oplevelsernes paradis.”
”Den afrikanske massage på de bumpede veje kan godt give næring til de medbragte myoser i skuldre og nakke, så jeg tog lige en ½ times afslappende skulder og rygmassage, så jeg er klar til eftermiddagens game drive kl. 16:30.”
”Vi tager igen morgenmad med i bilen, så vi har flere timer med safarikørsel. Vi skal blandt andet til et område, hvor der er en chance for at se den sky leopard.”
”En smuk solopgang bød os velkommen på savannen denne kølige morgen. Hyæner var på vej hjem, topier havde taget opstilling i landskabet som vagtposter og gnuerne var på vej fra landsbyen tilbage til savannen. De søger henimod landsbyen for natten, for at være mere beskyttet mod rovdyrene.”
”Tiden løber bare fra én ude på savannen. Der var sket en masse, blandt andet en flok løver i gang med at rasere en strudserede, så vi havde ikke for alvor haft tid til at lede efter leoparden. Det gjorde vi så på vejen tilbage, men desværre uden held. Der var dog nok at snakke om, da vi kom tilbage til campen for frokost ved 13-tiden. I dag var det impalaerne sammen med flodhestene i floden og et par krokodiller, der stod for ”underholdningen” under frokosten.”
”Jeg ved ikke om det var leopardens måltid eller positionen af urets visere, der fik henledt vores opmærksomhed på den begyndende sult i vores maver. I hvert fald kørte vi nu hjemad. Dog ikke hjem til campen, men hjemad til den ventende bush breakfast.
Vores tjener fra campen og to kokke ventede tålmodigt på os. Dér sad vi med den mest fantastiske udsigt i de smukkeste rammer og hvid dug på bordet og indtog frisklavet omelet, lune pandekager og mange andre lækre ting. Jeg kneb mig selv i armen. Det var bare ren forkælelse og endnu et minde for livet.”
”Tilbage på campen stod personalet klar med en fugtig klud og spørgsmålet ”Do you want to see crocodilles?”
Det ville vi da gerne og hvilke to krabater, der lå på den anden side af floden.”
”Pausen midt på dagen blev brugt på blandt andet en gåtur fra den ene ende af campen til den anden og afslapning ved poolen.”
”Om eftermiddagen kørte vi senere ud end normalt, fordi vi ville slutte af med night gamedrive i forsøget på at finde nogle nataktive dyr. Night game drive er betegnelsen for en safrikørsel, der foregår, når det er blevet mørkt. Man venter altså ikke til klokken har slået midnat.”
”Kørte hen til området ”Leopard Gorge”, som er landskabsmæssigt meget flot. I den ene ende af den klippefyldte kløft, står der et imponerende stort og flot figentræ. Vi så nogle af de finurlige klippegrævlinger, som sad og nød solens stråler, men ingen leopard.
Til gengæld fik vi set en løveparring lige udenfor kløften. Som vi sad der og kiggede, fik vi besøg af en anden hanløve, som syntes at den da lige ville lægge sig i skyggen af vores bil. Blot et par meters afstand til en velvoksen hanløve, så kan man godt sidde helt stille.”
”Man må sige at vækningen ”sad lige i skabet”. 04:59 stod viserne på, da der lød et ”Hello, good morning” uden for teltet. Svarede straks tilbage og tændte lyset ved hovedgærdet, men blev liggende. Trak dynen helt op til næsen. Det gælder om at trække al den sidste varme og energi ud af både varmedunk, dyne og tæpper, for det kan være køligt på savannen om morgenen.”
”Kl. 05:45 blev vi hentet ved teltet. Campen er ikke indhegnet, så der kan gå vilde dyr rundt mellem teltene. Derfor skal man ledsages til og fra teltet, når det er mørkt.”
Hjemrejse
”Kom først i luften kl. 01:30 med næsten 1½ times forsinkelse. Lagde mig til at sove da jeg havde fået udleveret en flaske vand. Glad for at jeg havde tilkøbt ekstra benplads. Det er en lang flyvetur, så lidt ekstra luft er kærkomment, ikke mindst fordi man ofte bliver udsat for de omkringsiddende medpassagerers mærkelige sovestillinger, hvor det er som om de i søvne ikke rigtig har kontrol over hverken hoved, arme eller ben.
Det skorter ellers ikke på medbragte hjælpemidler i form af ørepropper, sovemasker, nakkepuder og bamser for bare at nævne de hyppigst anvendte.
Ikke sjældent oplever man også, hvordan en rejsende forsøger at tvinge ryglænet længere tilbage end både flykonstruktøren havde tænkt sig og den bagved siddende synes er morsomt.”
”Der blev serveret en snack en god times tid inden landing. En form for wrap med ubestemmeligt, ikke særlig smagfuldt indhold, så et glas kølig æblejuice og den lille serviet dekoreret med KLM-logo og hollandske møller var egentlig det mest berigende ved den servering.
Forplejningen hos KLM har ellers normalt en fin standard.”
”Afgang mod København fra gate B26 i Amsterdam. Det er en gate, hvorfra man med bus bliver kørt ud til det ventende fly. Kom forbi et større byggeri af en ny terminal, der efter planen skal stå færdig i slutningen af 2023.
Buschaufføren kunne fortælle os at mere end 10 millioner passagerer hvert år bliver transporteret rundt med bus i lufthavnen. Det er billigere for flyselskaberne end at skulle betale for en standplads ved gate.”