Africa Tours CSS Sprite
Telefon 8873 4000
Mandag - fredag kl. 10:00 - 14:00

Gorillaer (2) – oplevelser i Uganda

I går var vi lidt smadrede efter den lange flyvetur, så vi var glade for, at vi havde sat dagen af til afslapning på hotellet. Vi tog os blandt andet en eftermiddagslur og nød de afslappende omgivelser.
”Karibu Guesthouse” som vi bor på har en dejlig have med bananpalmer, mangotræer samt eksotiske blomster og buske. Fuglene underholder med både deres sang og deres fjerpragt. Endvidere er der mulighed for at flade ud ved swimmingpoolen.

Det regnede kraftigt, da vi slog øjnene op i dag. Vi følte os rimeligt friske og klar på dagens aktiviteter.
Vi gik til morgenmad kl. 7:30 ledsaget af lidt tordenrumlen i baggrunden. Regnen var stilnet lidt af, men ikke nok til at fuglene var aktive. Regnen efterlod dog en duft af friskhed, som supplerede duften af friskbrygget kaffe og omelet med bacon og baked beans.
I formiddag skal vi en tur i Entebbe Botanical Gardens og sidst på eftermiddagen kommer der en medarbejder fra rejsebureauet og briefer os om vores forestående safari, der for alvor starter i morgen med afgang her fra hotellet kl. 6:30.

Botanisk have
Regnen tog til på ny, da vi ankom til botanisk have. Vores guide stod klar, men vi blev siddende i bilen en halv times tid til det havde regnet af og solen tittede frem.
Guiden introducerede os til haven og samtidig var der underholdning i baggrunden i form af en større gruppe grønne marekatte, der spiste, legede og klatrede.
Det gik hurtigt op for os, at det snarere var en park end en have vi var på besøg i. Kæmpestore træer var fordelt ud på et større græsklædt areal, hvor også termitboer i forskellige aldre skød op. Parken - der ligger ned til Victoriasøen - indeholdt utallige spændende, anderledes og særprægede vækster. Masser af farvestrålende blomster, sommerfugle, rislende vandløb og syngende fugle ledsagede os rundt i parken. Som afslutning på rundturen kom vi til et område med forskellige medicinske planter.
Det hele krydret med nogle sort-hvide Colobusaber i de høje træer. De 3½ time fløj bare afsted, inden vi returnerede til hotellet for frokost og efterfølgende afslapning i den dejlige have.

Mbamba swamp
I dag var der efter lækker morgenmad tidlig afgang fra hotellet. Vest for Entebbe på nordsiden af Victoriasøen - meget tæt på ækvator - ligger Mbamba swamp. Dette vådområde på ca. 27 km2 rummer mere end 300 fuglearter. De fleste gæster kommer med det primære formål at få et glimt af den meget særprægede fugl, træskonæb eller shoebill, som den hedder på engelsk.

Efter ca. en times kørsel nåede vi frem til vådområdet og hoppede ombord i en mindre træbåd med en bådfører og en guide. I starten af turen hvor vi sejlede på mere åbent vand, blev båden drevet frem af påhængsmotoren. Sidenhen da den flydende vegetation blev tættere og suppleret med de mange papyrusplanter, slukkede de motoren og drev båden frem dels med en pagaj dels med en lang stang.
Næsten lydløst gled båden frem gennem vandet omgivet af i hundredvis af rosa og blå åkandeblomster. Træskonæbet stod i vandet som en saltstøtte. Nu og da blinkede det ene øjenlåg eller den drejede hovedet langsomt. Vi sad musestille i båden og kiggede på denne særprægede fugl. Mest af alt ligner den jo noget fra fortiden på linje med næsehorn og elefant. Vi var den eneste båd denne morgen, så stilheden kunne høres.

Efter et par timer i vådområdet sejlede vi tilbage. Undervejs fik vi set adskillige repræsentanter for områdets overdådige fugleliv. Tilbage igen hoppede vi i land og ombord i den ventende bil, så vi kunne fortsætte turen. Vi havde en køretur på ca. 6 timer eller knap 400 km. frem til næste destination foran os.

Kibale National Park - chimpanser
Turen fortsatte videre mod vest. På den lange køretur frem mod Kibale Forest i det sydvestlige Uganda blev vi konstant mindet om, hvor mange nuancer af grønt der findes. Kaffemarker, temarker og bananplantager har fx hver deres nuance af grønt. På mange marker med te buske var der fuld gang i høsten af de friske skud. Der var dem der med let bøjet ryg gik og plukkede, der var dem der samlede de plukkede blade sammen og der var dem, der fragtede høsten til fabrikken for den videre forarbejdning.
Der dyrkes og høstes rigtig mange bananer i Uganda. Uanset transportmiddel, ser det overlæsset ud. Om det er en cykel, en motorcykel eller en bil er lige meget. Mange steder sælges der bananer langs vejene. Vi fik vores chauffør til at gøre et stop, så vi kunne købe en klase af de lækre små søde gule bananer. Uhm, en lækker snack.

Undervejs gjorde vi også stop i skyggen af et træ og spiste indholdet af de medbragte frokostpakker. Dejligt lige at få strakt benene efter nogle timer på de til tider temmelig hullede og ujævne jordveje. Kineserne har renoveret nogle af de større veje og lagt asfalt, men der er stadig rig mulighed for en gang afrikansk massage på de veje, der ikke er renoveret - gratis vel og mærke.

Da vi nærmede os Kibale mødte vi en større gruppe bavianer i alle aldre, der havde indtaget vejbanen og sad og lavede pelspleje på hinanden. I vejsiden stod et skilt, der ellers advarede om elefanter på vejen. Vi passerede også et skilt i vejsiden, der advarede om at der kunne være chimpanser, der krydsede vejen.
Chimpanser er netop årsagen til at vi er taget til Kibale. Med indkvartering på Turaco Treetops, der ligger lige op til Kibale National Park, har vi et perfekt udgangspunkt for de næste to dages trekking med chimpanser. Kibale National Park er ca. 766 km2 – ca. det halve af Maasai Mara National Reserve i Kenya.
Sidst på eftermiddagen nåede vi frem til lodgen og blev modtaget med håndsprit, temperaturmåling og et køligt glas juice. Da diverse formaliteter var overstået, blev vi fulgt til værelset. Wow.
Fra den store balkon foran værelset kan man nyde udsigten til skoven og sidde og slappe af i en større sofagruppe, mens man lytter til alle fuglene. I klart vejr er der udsigt til Rwenzori Mountains (månebjergene) i baggrunden.

Chimpanse trekking
Udgangspunktet for trekking efter chimpanser er Kanyanchu Wildlife Center. Efter at være indskrevet får man en briefing om stedet, om chimpanser og om selve trekkingen. Vi mødte derefter vores bevæbnede ranger/guide og et par trackere (der hjælper med at finde chimpanserne). Endvidere fik vi mulighed for at hyre hjælpere til at bære vores bagage, vores vand og vores madpakker.
Vores første trekking var en heldags ”Chimpanzee Habituation Experience”. Det vil sige at man i løbet af dagen følger en gruppe chimpanser, der er under tilvænning til mennesker.

Vi gik ind i regnskoven med oprejst pande og stor optimisme. Alle lyde, dufte, farvestrålende blomster, flagrende sommerfugle og grønne planter var som vitaminer for sjælen. Varmen og den høje luftfugtighed gjorde, at sveden hurtigt drev af os. Der var dog stadig overskud til at kigge på insekter og de særeste svampe undervejs. Regnskoven er bare et skatkammer af liv og mangfoldighed. Her er noget for alle sanser. Det er ubegribeligt at vi fortsat er i gang med at ødelægge regnskovene med stor hast.

Efter kort tid var stien blokeret af væltede træstammer, så vi måtte gå en omvej. Det var elefanter der havde været forbi. Ikke blot havde de efterladt sig spor i form af knækkede grene og væltede træer. De havde også trådt skovbunden op, så vi skulle igennem det ene mudrede område efter det andet. Alt er vådt og glat i en regnskov, så vi havde stor glæde af de medbragte vandrestave og af at vores hjælper både bar vores ting og gav en hånd eller et skub ved de svære passager.

Efter to timers gang op og ned ad smalle stier, over faldne træstammer, over glatte trærødder, gennem tæt buskads og gennem den ene mudderpøl efter den anden, hørte vi lyden af de første chimpanser. Det var som en energiindsprøjtning. Glemt var pludselig de våde og beskidte bukser, strømper og støvler.
Vi fortsatte fremad og lydene blev højere. Pludselig siger vores ranger ”Look” og højt, højt oppe i de slanke træer, ser vi en større gruppe chimpanser. Vi er endelig nået frem.
Gamle, unge og babyer. Hanner og hunner. Nogle spiser, nogle hviler og andre klatrer rundt.
Pludselig genlyder skoven af larm, skingre skrig og knækkede grene. Alt er kaos.

Jeg har før oplevet chimpanser fare rundt og larme i Zoo, så jeg følte mig på forhånd ”klædt på”. Alligevel er kaos overraskende, når man står lige midt i det. Grene knækker, det regner fra oven med kviste og blade og skoven genlyder af høje skrig. Samtidig er der chimpanser, der i ophøjet ro sidder og nyder skovens frugter. Vildt fascinerende. De forstår selvfølgelig også sproget meget bedre end os til trods for, at vi har 99 % fælles gener.

Chimpanserne farer afsted og vi følger efter men i et noget andet tempo. En god time senere havde vi fået kontakt igen. Dog flyttede chimpanserne hurtigt igen og vi måtte afsted på ny og prøve kræfter med de fugtige omgivelser. Således gik de næste par timer. Vi kampsvedte alle sammen, men havde ikke opgivet håbet om at få kontakt igen og få taget et par billeder. Det lykkedes også. Måske fordi chimpanserne ikke gad ”drille” os længere. Vi kom i hvert fald tæt på og fik nogle fantastiske oplevelser med vores nærmeste slægtninge på deres helt egen hjemmebane.

Efter 6 timer var vi tilbage i Wildlife centeret. Sultne, tørstige, gennemblødte, beskidte og med trætte ben. Det var på én og samme tid hårdt, frustrerende, fantastisk, følelsesladet og berigende, men det var det hele værd.
Vi var helt euforiske, da vi kørte tilbage til vores lodge efter at have indtaget vores madpakker.

Chimpanse trekking- igen
Efter en god nats søvn men stadig med ømme muskler og trætte ben, satte vi igen kursen hen mod Wildlife centeret.
I dag skulle vi prøve at trekke en såkaldt habitueret gruppe, dvs. at de er mere vandt til mennesker og dermed mere afslappede end gruppen vi besøgte i går.
Igen drog vi afsted med bevæbnet ranger/guide og hjælpere. Efter ca. 1½ time opnåede vi kontakt med en gruppe chimpanser. En stor gruppe. De var oppe og nede, enkeltvis og i grupper, mødre med babyer, hanner og hunner, unge og ældre.
Det ene øjeblik var der ro og stilhed, næste øjeblik vildt kaos med skrig og skrål og hidsig jagt i træerne eller på jorden.
Alt i alt var der dog mere ro over gruppen end den i går, så vi var helt tæt på og kunne se hvordan de interagerede med hinanden. Unger der legede og voksne der bare spiste, slappede af eller soignerede deres pels. Igen en storslået og berigende oplevelse.

Tilbage i Wildlife centeret fik vi udleveret et fint diplom og fik sagt farvel, inden vi fortsatte vores safari. Fra Kibale gik turen sydover mod Mweya Safari Lodge, der ligger i Queen Elisabeth National Park, der er på 1978 km2. Undervejs passerede vi ækvator, dog uden at gøre stop.
Fortsættes…

Fotos: Mads Jørgensen

Fakta om Uganda
Antal indbyggere: 43.3 mill. (2020)
Befolkning: 50 % under 18 år
Areal: 241.000 km2
Grænser: Rwanda, DR Congo, Sydsudan, Kenya og Tanzania
Distance København- Entebbe: 6.500 km (direkte luftlinje)
Nationalfugl: Krontrane

Vind 4 billetter til
Ree Park Safari

Vi trækker en vinder hver måned blandt alle, der tilmelder sig vores nyhedsbreve.

Footer-formular

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål.
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Hjemmeside

ASPSESSIONID# - Slettes når browseren lukkes

Hjemmesiden bruger denne cookie til at identificere den besøgende, på tværs af sider, under besøget.

cookieSafe - 6 måneder

Indeholder en sikker kopi af udvalgte 3. parts cookies, så de ikke går tabt, hvis de bliver fjernet af browseren.

Cookie-indstillinger

cookiebar - 6 måneder

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-indstillinger, samt om betingelser er blevet accepteret.

Zopim Chat

__zlcmid - 1 år

Live chat widget sets the cookies to store the Zopim Live Chat ID used to identify a device across visits.

Google Analytics

_ga - 2 år

Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - 1 dag

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adværd. Sporer den besøgende på tværs af enheder og marketingskanaler.

Facebook Pixel

_fbp, fr, tr, datr, lu, c_user, fr, xs, p, presence, act, sub, sb - op til 2 år

Facebook-cookies oprettes, når du har været på Facebook og besøger vores hjemmeside. Dette gør det muligt for Facebook at tilpasse mulige annoncer eller indlæg baseret på din browseradfærd. Alle cookies foruden datr (2 år), lu (2 år) udløber efter sessionafslutning. Denne cookie bliver brugt til at målrette annoncer på Facebook.

Google Adwords

ads/ga-audiences - Slettes når browseren lukkes

Anvendes af Google AdWords til at vise annoncer for besøgende, der sandsynligvis vil være interesseret, baseret på den besøgendes onlineadfærd på tværs af hjemmesider.

ads/user-lists/# - Slettes når browseren lukkes

Ukendt.

Google Adsense

_gcl_au - 3 måneder

Benyttes af Google Adsense til at eksperimentere med effektiviteten af deres annoncer. Disse finder sted på alle hjemmesider der benytter Google Adsense.

Google Doubleclick

test_cookie - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at tjekke om browseren understøtter cookies.

IDE - 2 år

Anvendes til at registrere og rapportere om hjemmesidebrugerens handlinger efter at have set eller klikket på en af annoncørens annoncer. Formålet er at måle effekten af en annonce samt at målrette annoncer til brugeren.

Microsoft Bing

_uetsid, _uetsid_exp, _uetvid, _uetvid_exp - 1 dag / Vedholdende

A Microsoft Bing Universal Event Tracking cookie for recommendation purposes.

Sleeknote

SNC - 2 år

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

sn_global_countdown_last_reset_timestamp - Vedholdende

Sets a timestamp for when the visitor entered the website. This is used for analytical purposes on the website.