”Du sidder i næsten 12.500 meters højde over Sahara i den Airbus A330-300, som er ved at bringe dig til Afrika til den safari, som du bestilte for lidt over et år siden.
Udenfor er der knap minus 60 grader celsius og indenfor sidder du mageligt tilbagelænet i dit sæde og venter på, at stewardessen når hen til dig med serveringsvognen. Kaptajnen melder sig i højtaleranlægget med en besked om forventet turbulens længere fremme, så du opfordres til at holde sikkerhedsbæltet fastspændt.
Du er på vej til uforglemmelige oplevelser på jordens andenstørste kontinent og klar til at udleve din drøm om Afrika.”
I denne klumme går jeg igen bag kulisserne. Allerede efter et par af mine safarirejser sad jeg og funderede over, hvor mange mennesker jeg havde mødt, fra kokken der spejlede mit æg til mekanikeren, der skiftede et punkteret hjul.
Jeg vil derfor kigge lidt nærmere på hele det ”apparat”, der ligger bag en safarirejse – din og min. Vi skal blandt andet se nærmere på hvor meget personale, der skal til for at drive en camp som f.eks. Karen Blixen Camp.
Inden din rejse
De fleste der sætter kursen mod Afrika for safari har købt en pakkerejse gennem et rejsebureau. Bag den rejse som du ender med, hvad enten du tager en færdig rejse eller skræddersyr din egen, ligger der en del research. Bureauet har enten selv været i Afrika og researche, benyttet sig af medarbejdere i Afrika eller de har benyttet sig af lokale agenter i Afrika. Du har haft en dialog med én eller flere personer i bureauet, fået og accepteret et tilbud. Bureauet går i gang med at booke dit ophold i Afrika inkl. overnatninger, udflugter og guide. Desuden har de kontakt med ét eller flere flyselskaber med henblik på din transport til og fra Afrika.
Du har muligvis haft din bank, din forsikring og din læge involveret i forhold til finansiering, rejseforsikring og sundheds- og vaccinationsmæssige spørgsmål.
Undervejs
I lufthavnen kan du nogle gange nøjes med indtjekning via en automat og drop bag service, men som oftest møder du en medarbejder ved indtjekning. Du vinker optimistisk farvel til din kuffert med forhåbningen om et lykkeligt gensyn på destinationen. Bagagemedarbejdere tager sig af din bagage, så den kommer på den rigtige vogn. Nogen transporterer din kuffert ud til og ombord i flyet.
Her er en del personer i øvrigt i gang med klargøring af flyet, f.eks. rengøring, catering og brændstof.
Efter at have vinket farvel til din kuffert, skal du lige forbi nogle medarbejdere i security, inden du møder lufthavnens personale ved gaten, når du skal ombord i flyet.
Når boarding er afsluttet, er det besætningen ombord, der sørger for din rejse, indtil du igen forlader flyet ved ankomst.
Udenfor flyet sørger lufthavnens personale for de sidste ting, herunder skubbes flyet ud fra standpladsen med en pushback truck, indtil flyet selv kan taxi ud på startbanen. Når piloterne i cockpittet sætter flyet ned på landingsbanen, er der igen en større skare af medarbejdere klar, der sørger for at du kan komme ud af flyet og ind i ankomsthallen.
Ankomst på destinationen
Vel ankommet til Afrika står en guide/chauffør klar til at modtage dig i lufthavnen med et velkomstskilt og så er din rejse for alvor i gang. Mens du sætter dig til rette i bilen og lader alle de fremmede lyde, dufte og indtryk strømme dig i møde, sørger chaufføren for at bringe dig hen på dit hotel eller hvad der nu er starten på alle dine oplevelser i Afrika.
Safari
I din safari indgår en række nationalparker, nationale reservater eller andre områder, som man betaler for at køre rundt i. Ved ankomsten bliver man typisk registreret ved en gate af uniformeret personale og inde i områderne vil der være rangers, der patruljerer på udkig efter krybskytter, ligesom de holder øje med at safaribilerne overholder reglerne. Undertiden møder man også folk, der vedligeholder veje, broer o.l.
Indkvarteringen
Efter de første store oplevelser med de ikoniske afrikanske dyr er det blevet tid til at finde frem til din første indkvartering på savannen. Mange steder bliver du budt velkommen af lodgens/campens personale, der står klar med en fugtig klud til at tørre rejsestøvet af og en forfriskende velkomstdrink. Personalet i receptionen registrerer dig, nogen hjælper dig til dit værelse/telt med din bagage – som du blev lykkeligt genforenet med i lufthavnen - og gennemgår dit logi for natten eller de næste dage.
I restauranten står tjenere klar til at servere de lækre retter, som er tilberedt i køkkenet. Når du efter endt spisning skal retur til dit værelse/telt, vil du på indkvarteringer, der ikke er indhegnet, efter mørkets frembrud blive ledsaget af en vagt. I mellemtiden er din seng blevet klargjort. Der er blevet tæppet af, et myggenet er måske trukket for og en varmedunk lagt under dynen.
Efter en god nats søvn er du klar til en ny dag, som hvis det er mørkt starter med, at du bliver afhentet af en vagt. Tjenere har været tidligt oppe for at brygge kaffe, koge vand til teen og sætte en småkage frem, så du ikke går helt sukkerkold under dagens første game drive. Din chauffør holder klar med safaribilen.
Chaufføren
På en safari er en chauffør ikke bare en chauffør. Ud over at være chauffør og bringe dig fra A til B, er han/hun også guide når du er på game drive. Ved alt om dyrene, landskabet, vegetationen og kulturen.
Det er chaufføren der vasker bilen, fungerer som mekaniker, hvis bilen får problemer og dækker op til morgenmad på savannen. Det er ligeledes chaufføren, der betjener førstehjælpskassen, hvis der bliver brug for det.
For alle de chauffører jeg har mødt på mine mange ture, er bilen deres ”baby” og de sætter en ære i at møde op med en ren bil til næste game drive. Desuden har de elsket at vise deres land frem og fortælle om stort og småt, så som gæst er det bare med at spørge løs og blive klogere på al det fremmedartede man møder på sin safari.
Chaufføren/guiden er din ven.
Karen Blixen Camp
På et tidspunkt læste jeg om en camp med plads til 30 gæster, der havde 40 ansatte. Det gjorde mig nysgerrig på at gå lidt bag ved tallene og se nærmere på, hvilke funktioner der er på en lodge/camp. Mere end én ansat pr. gæst er det, hvad det kræver at give os gæster mad, drikke, søvn og gode oplevelser på savannen?
Da jeg senest var på Karen Blixen Camp, var jeg derfor dels ekstra opmærksom på, hvor mange forskellige funktioner jeg mødte, dels havde jeg en god snak med campens manager, der gjorde mig klogere på, hvilke funktioner der er og hvor mange der er ansat for at drive campen, som består af 22 telte. Med ekstra opredninger i nogle af teltene kommer vi op på 50- 55 gæster som max.
På Karen Blixen Camp er der tæt på 80 ansatte fordelt på følgende funktioner:
For gæsten er nogle af dem mere synlige end andre, men de der vedligeholder biler og telte eller holder vagt om natten eller sørger for at køkkenet har æg til morgenbordet er lige så vigtige medspillere, for at du og jeg kommer hjem med uforglemmelige oplevelser.
Hvis man ikke lige har tænkt over, hvor mange funktioner, der er i en camp eller på en lodge, kan tallene overraske. Selv vidste jeg godt at der var mange funktioner, men blev alligevel lidt overrasket over at antallet af ansatte var tæt på 80. Ud over overraskelsen følte jeg også glæde. Tænke sig at den fantastiske afrikanske natur og dens enestående dyreliv kan bidrage til jobskabelse i det omfang. Både direkte som illustreret her, men også indirekte i form af de varer, der skal bruges i campen, hvor man på flere og flere camps og lodges henter mest muligt i lokalområdet.
Det at synliggøre værdien lokalt af at der er vilde dyr i ”baghaven” er en vigtig faktor i forhold til at mindske antallet af ”human/ wildlife konflikter”, som jeg tidligere har omtalt.
Afslutning
Wow! Det var min første tanke, da jeg efter et par safarier sad og funderede over, hvor mange forskellige personer, der egentlig havde trukket i nogle tråde, for at jeg kunne have en uforglemmelig rejse.
Nogle af dem havde jeg mødt og kunne sætte ansigt på, mange andre – ja vel nok de fleste – havde arbejdet anonymt i kulissen. Hvilket puslespil at få til at gå op, men hver især havde de lagt deres brik i forsøget på, at få alt til at gå op i en højere enhed og give mig en god oplevelse.
En sjælden gang sker der en kikser og en kuffert eller et fly bliver forsinket. En safaribil punkterer, et blødkogt æg får for meget eller bruserhovedet er kalket til. Selvfølgelig irriterende men mon ikke alle har gjort deres bedste – jeg tror det.
Jeg tager i hvert fald chancen og bestiller en ny tur til Afrika. Jeg gør det med både glæde og taknemmelighed og måske er det netop næste gang, at guiden spotter en leopard…