Der er noget romantisk ved en togrejse, når de varierede landskaber glider forbi udenfor. På togturen mellem Nairobi og Mombasa t/r, kan du opleve Kenya på en ny måde. Rejsen varer 5 timer med direkte forbindelse eller 6 timer med stop.
På en klar dag kan du muligvis få et glimt af den snedækkede top på Kilimanjaro. Kibwezi er grænselandskabet til Chyulu Hills, som var inspirationen til Ernest Hemingways’ Green Hills of Africa. Herfra udvikler sceneriet sig, mens du passerer gennem Kenyas største nationalpark Tsavo, hvor du har chancen for et glimt af blandt giraf, elefant eller antiloper. I baggrunden anes bjerge og sletter, som brydes af de store baobabtræer.
I horisonten anes Taita Hills hvorefter det går mod Det Indiske Ocean og landskabet ændrer sig inden din slutdestination Mombasa ved Kenyakysten.
Den nye togtur foregår med høj komfort med aircondition og gode sæder på hele turen, men sådan har det ikke altid været. Den originale togrejse, også kendt som ’The Lunatic Express’, var en anden oplevelse. Rejsen varede mellem 12 og 24 timer og der var ingen komfort.
Byggeriet af jernbanen mellem Nairobi og Mombasa startede i 1896, og stod færdigt i 1901. Banen blev bygget af Storbritannien for at beskytte de britiske koloniers interesser i Afrika. Byggeriet var fra starten problematisk, og 2.500 indiske arbejdsfolk mistede livet under opførelsen. Udover omstændigheder som tørke, malaria og dysenteri, var især Tsavo et farligt sted at opholde sig. Tsavo var i 1896 hjem for et par berygtede menneskeædere; to løver som efter sigende åd 35 jernbanearbejdere, og en enkelt gang gik til angreb på selve togstationen. Til sidst måtte løverne lade livet. Andre forhindringer var angreb fra næsehorn, og Kikuyu stammefolket, som troede, at toget var en jernslange, og skød pile med gift efter det.
The Lunatic Express fik sit øgenavn, fordi mange dengang mente at den britiske optimisme omkring opførelsen, kunne drive enhver til vanvid, og at hele projektet var urealistisk og alt for dyrt.
I dag hedder ruten Madaraka Express, og er opkaldt efter Kenyas uafhængighedsdag. Den nye rute er mere direkte. Det lader sig bl.a. gøre ved hjælp af 98 broer, hvor den højeste er 43,5 m og den længste er 215 m lang. Byggeprojektet er Kenyas største infrastrukturelle projekt, siden deres uafhængighed i 1963. Madaraka Express blev sat i drift den 1. juni 2017 og har 17 vogne med plads til 1.200 passagerer, og kører afsted med ca.100 km i timen, på den 470 km lange strækning.
OBS. Max 1 stk. bagage af 30 kilo (også selv om der fremgår et andet antal på din flybillet) og må ikke overstige 160 cm i længden, 200 cm i højden og 60 cm i bredden.
Det er muligt at købe mad ombord på toget som kan afregnes med både kontanter og kort.