Der er noget romantisk, ja næsten eventyrligt ved en togrejse, når det panoramiske landskab glider roligt forbi. På togturen mellem Nairobi og Mombasa ved det Indiske Ocean (eller retur), kan du opleve de smukke landskaberne, naturen og en række livlige byer i Kenya på en helt ny måde. Rejsen varer 5 timer med den direkte eftermiddagsforbindelse eller 6 timer med adskillige stop undervejs på morgenafgangen, og de afgår i begge retninger fra de to storbyer. Der afgår tillige et nattog begge veje med enkelte liggepladser, men det er lidt længere undervejs – og så går man jo glip af de smukke scenerier på ruten.
På en klar dag kan du se den sne- og isdækkede top på Kilimanjaro. Måske skimtes sludrende kvinder i farvestrålende klæder, mens de vasker tøj i en af de mange floder, der krydses. I Kibwezi, der er grænselandskabet til Chyulu Hills, som var inspirationen til Ernest Hemingways’ Green Hills of Africa, udvikler sceneriet sig, mens du passerer forbi.
Turen går bl.a. gennem Kenyas største nationalpark, Tsavo, som er kendt for sine mange elefanter, og chancerne for at se nogle af disse fra toget samt andre klassiske safaridyr som f.eks. giraffer og zebraer er gode. I baggrunden anes bjerge og sletter, som brydes af de store baobabtræer. Toget fortsætter forbi Tsavo og horisonten anes Taita Hills, hvorefter det går mod det Indiske Ocean. Du nærmer dig nu slutningen af togrejsen og landskabet ændrer sig igen på vej mod din slutdestination, Mombasa ved Kenyakysten.
Den nye togtur foregår i relativt højt tempo og har god komfort med aircondition, behagelige sæder og rigelig benplads, og så er der en dejlig spisevogn ombord, men sådan har det ikke altid været. Den originale togrejse, også kendt som ’The Lunatic Express’, var en noget anden oplevelse. Rejsen varede dengang mellem 12 og 24 timer. På den gamle rute var komforten ringe, og det siges sågar, at passagererne blev tilrådet at tage gebisset ud, fordi toget rystede så voldsomt!
Byggeriet af den oprindelige jernbane mellem Nairobi og Mombasa startede i 1896, og stod færdigt i 1901. Banen blev bygget af Storbritannien for at beskytte de britiske koloniers interesser i Afrika. Byggeriet var fra starten problematisk, og 2.500 indiske arbejdsfolk mistede livet under opførelsen. Udover omstændigheder som tørke, malaria og dysenteri, var især Tsavo et farligt sted at opholde sig. Tsavo var i 1896 hjem for et par berygtede menneskeædere - to hanløver som efter sigende åd 35 jernbanearbejdere og en enkelt gang gik til angreb på selve togstationen.
Til sidst måtte løverne lade livet. Andre forhindringer var angreb fra næsehorn, og fra Kikuyu stammefolket som troede, at toget var en jernslange, og skød pile med gift efter det.
”The Lunatic Express” fik sit øgenavn, fordi mange dengang mente, at den britiske optimisme omkring opførelsen kunne drive enhver til vanvid, og at hele projektet var urealistisk og alt for dyrt.
I dag hedder ruten Madaraka Express, og er opkaldt efter Kenyas uafhængighedsdag. Den gamle rute og den nye følges ad flere steder, men den nye rute er mere direkte. Det lader sig bl.a. gøre ved hjælp af 98 broer, hvor den højeste er 43,5 m og den længste er 215 m. Byggeprojektet blev færdigt imponerende 18 måneder tidligere end beregnet, og er Kenyas største infrastruktur projekt, siden landets uafhængighed i 1963. Madaraka Express blev sat i drift den 1. juni 2017 og har 17 vogne med plads til 1.200 passagerer. Det kører afsted med op til 120 km i timen på den 470 km lange strækning.
Madaraka Express er de senere år blevet en succes for mange lokale og er ikke mindst blevet populær blandt de mange turister, der tager på en kombineret safari og badeferie i vidunderlige Kenya. Det skyldes uden tvivl, at den forbinder de mest populære safaridestinationer centralt i landet med Kenyakysten og en badeferie ved det Indiske Oceans palmeklædte sandstrande samt klare og varme vand – og at det er et komfortabelt og hyggeligt alternativ til endnu en flyvetur i forbindelse med en safari med badeferie i Kenya.
Rejser under temaet »Madaraka Express«